Hem | Om oss | Yrkesbeskrivningar | Intervjuer | Utbildningar | Söka jobb | Prao | Inlägg | Kontakt


Prao på Åhlens

Utbildning

Åttonde klass

Min arbetsdag

Måndag

Den första dagen på min prao på Åhlens började jag att arbeta kl 9 på morgonen. Jag och en vän som skulle praoa på samma plats träffade en av de anställda på företaget som förklarade att alla de anställda hade likadana kläder. Vi fick varsin röd tröja som vi bytte om till. Min prao var förlagd till den nedre våningen och min kompis till den övre våningen. På den nedre våningen fanns leksaker, böcker, filmer samt saker kopplade till området inredning. En av de anställda förklarade att jag inte kommer att få stå i kassan under praoperioden samt visade oss personalrummen där det bl.a. fanns tillgång till mikro. Jag fick sedan hjälpa en av de anställda med att ställa upp en mängd vaser på hyllorna. Kl 4 slutade jag för dagen.

Tisdag

Jag kom till arbetet kl 9. Jag fick hjälpa till med att packa upp fler varor. Vi gick in i lagret och hämtade ut några stora bruna kartonger. I dem låg rosa och blåa kuddar. En av de anställda förklarade att jag skulle plocka upp dem ur plastförpackningarna. Detta ägnade jag förmiddagen åt. Det var många kuddar. När jag hade plockat upp alla kuddar lade jag dem snyggt i en stor vit box mitt i affären. Kl 12 tog jag lunchrast. Vi har en timmes lunchrast varje dag. Jag och min kompis åt på en av resturangerna i köpcentrumet. Efter lunchen fick vi tillsammans prismärka varor med hjälp av en liten maskin som innehöll prislappar. Jag pratade lite med några av de anställda. De är trevliga och de flesta är ganska unga, i 20-30års åldern med vissa undantag. Kl 4 gick jag hem för dagen.

Onsdag

Idag fick jag hjälpa till med att ställa upp glas på hyllorna. Då och då kom det fram kunder som frågade var det kunde hitta vissa varor i affären. En blind kund kom fram till mig och frågade mig var en viss typ av glödlampor fanns. Jag följde med honom till den lilla avdelning där glödlamporna fanns och lade den sort han sökte efter i hans korg. Det är inte så lätt att betjäna kunderna eftersom att jag inte vet var alla varor finns. Om jag inte vet svaret på kundens frågor ber jag kunderna att fråga i kassan. Det är viktigt att vara serviceminded när man arbetar i en butik och att bemöta alla kunder på ett trevligt sätt. Kl 12 var det dags för lunchrast. Jag och min kompis passade på att prova lite kläder i butiken. På eftermiddagen fortsatte jag att ställa upp varor.






Copyright ©2008 Ibis Innovation
All rights reserved