Hem | Om oss | Yrkesbeskrivningar | Intervjuer | Utbildningar | Söka jobb | Prao | Inlägg | Kontakt


Kommunikatör, extrajobb

Utbildning

Kandidatexamen kommunikation

Min arbetsdag

Måndag

Den första dagen som praktikant på förvaltningen började jag kl 9 på morgonen. Byggnaden som jag skulle arbeta i var stor och jag knappade in koden till personalingången. De långa korridorerna i huset var såpass likartade att jag först gick fel. Efter att ha tillfrågat en receptionist om hjälp hittade jag till hissen som ledde upp till den administrativa avdelningen. Jag gick till chefen Annicka Becks rum. Hon visade sig vara mycket trevlig med en naturlig förmåga att få de anställda att känna sig väl till mods. Hon presenterade mig för de andra medarbetarna varav de flesta var i 50 års åldern eller äldre. Alla anställda hade ett eget rum med skrivbord och dator. Sist presenterades jag för kommunikatören Susanne Ekh som skulle ge mig en del av arbetsuppgifterna under praktikperioden. Hon visade mig några vykort som hon höll på att tillverka i programmet photoshop som hon ofta använde sig av. Hon förklarade att hon var grafisk designer och plockade fram en mängd broschyrer om förvaltningen som jag senare kunde få studera närmare. Av chefen fick jag en hög med papper som innehöll information om förvaltningen. Den första dagen gick snabbt och jag fick sluta lite tidigare eftersom att det var första dagen på mitt nya arbete.

Tisdag

Idag besökte jag under förmiddagen dataavdelningen på företaget där jag fick in introduktion om regler kring hur man skulle använda datorerna. Jag satt med hörlurar vid datorn och lyssnade på genomgången. Jag fick även ett eget lösenord som jag skulle använda varje gång jag gick in på någon av företagets datorer. Efter denna introduktion gick jag in i kommunikatören Susanne Ekhs rum och hon tyckte att jag skulle gå in på datorn och studera förvaltningens intranät (d.v.s interna nätverk) samt deras hemsida. Vid kl 12 var det lunch och jag åt tillsammans med några från avdelningen. Atmosfären var avslappnad och samtalet rörde sig mest kring andra saker än jobbet, bl.a. TV-program. Efter en timmes rast fortsatte jag att studera intranätet som visade sig vara mycket stort och omfattande. Kl fyra gick jag hem för dagen.

Onsdag

Jag tog t-banan till jobbet. Jag gick in och hälsade på chefen och sedan gick jag in i Susanne Ekhs rum. Hon sade att hon hade en arbetsuppgift till mig vilken var att utforma en användarmanual till de anställda. En användarmanual som beskrev intranätet på ett lättillgängligt sätt. Detta för att underlätta de anställdas förmåga att orientera sig på intranätet som i nuläget ofta uppfattades som svårtillgängligt och komplicerat att navigera sig fram i. Jag kände mig först lite oroad inför uppgiften eftersom att jag inte har någon praktisk erfarenhet av liknande uppgifter sedan tidigare. Faktum är att detta är min första praktik inom medieområdet och att jag annars enbart är teoretiskt skolad. Först var det svårt att få en överblick över intranätet. Det fanns överrubriker och inom dessa rymdes mindre rubriker. Om man klickade på dessa kom man till dokument och länkar med ännu mera information. Kl halv 12 tog jag lunchrast tillsammans med några andra på jobbet. Vi hade alla med oss matlådor som vi värmde i företagets mikro. Vi diskuterade vad vi skulle göra under semestern. Efter rasten fortsatte jag med att studera intranätet. Kl fyra slutade jag.

Torsdag

Kl nio kom jag till jobbet. Jag gick in i Susanne Ekhs rum och satte mig vid en av de två datorerna. Sedan kom chefen in med beskedet om att jag hade fått ett eget rum eftersom att en av de anställda var på semester. Chefen småpratade lite med mig och frågade om allting gick bra. Hon brukar gå runt till de anställda lite då och då för att se hur allting går med arbetet. Hon har en mjuk och uppmuntrande ledarstil. Jag började att utveckla användarmanualen i programmet word. Jag skrev lite om den information som fanns under respektive huvudrubrik samt delrubrik på intranätet. Kl 10 tog jag en kort paus och hämtade lite choklad i automaten. Kl 12 åt jag tillsammans med de andra på jobbet. De anställda diskuterade om det äldsta barnet, mellanbarnet och det yngsta barnet i en familj skiljde sig åt på något sätt. Det var en intressant diskussion. Efter lunchen fortsatte jag med intranätet tills kl 4 då det var dags att gå hem för dagen.

Fredag

På förmiddagen fick jag delta i ett personalmöte med några av de anställda närmare sagt 3 personer. Två personer som arbetade med vårdfrågor samt kommunikatören. Kommunikatören ville diskutera en kommande utveckling av intranätet som gällde vårdfrågor. Hon hade ett förslag till hur och var den nya informationen om vård skulle presenteras på intranätet och de två anställda fick komma med feedback på förslagen. Kommunikatören skrev små gula lappar med de två anställdas kommentarer. Mötet varade i ca 45 minuter. Det var en intressant upplevelse. Jag tog lunch redan kl 11 med en anställd från jobbet. Lunchtiden är flexibel men är alltid en timme lång. Jag har noterat det öppna företagsklimatet. Ett tecken på detta är exempelvis att ingen anställd stänger dörren till sitt rum. Dörren står istället alltid öppen så att vem som helst kan gå in när som helst. Efter lunchen fortsatte jag att utveckla användarmanualen vilken kommunikatören föreslog skulle kompletteras med bilder. Kl fyra gick jag hem för dagen.






Copyright ©2008 Ibis Innovation
All rights reserved