Hem | Om oss | Yrkesbeskrivningar | Intervjuer | Utbildningar | Söka jobb | Prao | Inlägg | Kontakt


Telefonintervjuare

Utbildning

Samhällsvetenskaplig linje samt kandidatexamen i kommunikation

Min Arbetsdag

Måndag

Jag anlände till jobbet kl fyra på eftermiddagen med bussen. Jag tycker om byggnaden som jag arbetar i. Lokalerna är nya, luftiga och moderna. Jag tog hissen upp till fjärde våningen och när jag kom in till det rum som jag arbetar i sade jag hej till Sanna som är min chef. Hon var positiv som vanligt. I rummet finns det 10 datorer och jag satte mig vid en av datorerna för att påbörja den undersökning som vi nu har arbetat med i några veckors tid. På vägen till datorn hälsade jag på de andra anställda. De flesta är i 18-24 års åldern men det finns även de som är äldre. Jag startade Internet och gick in på den sida där den undersökning som vi arbetar med just nu finns. Undersökningen handlar om försäljning och köp av bostäder. Jag tryckte på hämta samtal och ett namn med den person jag skulle kontakta samt telefonnummer dök upp på dataskärmen. Jag slog numret och ljudet av signaler genljöd i lurarna. Kl sju tog jag rast tillsammans med en annan tjej från företaget. Vi diskuterade hur personerna vi hade ringt hade betett sig. Efter 25 minuter gick jag tillbaka till arbetet och fortsatte ringa. Det mörknade utanför och kl slog nio. Arbetsdagen var slut och jag tog bussen hem.

Tisdag

Idag var inte Sanna där. Istället för vår chef skulle Rebecca övervaka oss. Det finns oftast en övervakare som har i uppgift att hjälpa oss som ringer ifall det är något vi undrar över eller om datorerna börjar att krångla. Det var inte många som svarade när jag började ringa kl 4. Det brukar inte vara så många som svarar vid den tiden eftersom att de flesta inte har hunnit hem från jobbet ännu. Kl tjugo i fem brukar det bli lite lättare att få tag i folk. Rebecca påminde oss anställda om att det är viktigt att presentera sig när man ringer samt att vi inte får glömma att erbjuda en lott som tack för hjälpen ifall någon inte vill ställa upp. Vi har flexibel rast med 5 minuters rast för varje timme som vi arbetar. Jag och två tjejer till valde att ta rast vid halv sju. Vi värmde lite mat i mikron och satt och småpratade om vad vi gör annars. Ifall vi jobbar eller pluggar samt OS. Arbetskamraterna är trevliga och öppna. Ser fram emot rasten. Sedan fortsatte jag ringa. Det gick bättre och jag lyckades rekrytera fler personer än under eftermiddagen. Kl nio var jag trött och jobbet var slut för dagen.

Lördag

Jag började jobba kl tolv idag. På helgerna kan vi arbeta till kl sju om vi vill men jag har valt att jobba i enbart fyra timmar. Det var Rebecca som övervakade oss igen och det var samma undersökning som tidigare under veckan. Det gick inte bra den första timmen. Jag lyckades inte rekrytera mer än en person. Det är jobbigt innan man har rekryterat den första personen för tiden går ganska långsamt när man inte genomför undersökningen. Den första personen jag pratade med var inte trevlig och kunde inte förstå hur vi kunde störa folk på en lördag. Jag fortsatte låta glad och lade sedan på luren. Vi måste alltid bemöta den som vi ringer på ett trevligt sätt och även om kunden är otrevlig måste vi behandla honom eller henne väl. Om någon är riktigt otrevlig är det tillåtet att snabbt avsluta samtalet med ett hejdå. Nästa person jag ringde var däremot trevlig. Hon var nöjd med försäljningen av hus. Utanför arbetet får vi inte prata om jobbet. Rebecca frågade om det gick bra och jag svarade ja nu börjar jag att få tag i folk. Kl två bestämde jag mig för att ta rast. Vi var några som diskuterade hur det gick på jobbet under rasten. Det är ganska mycket slumpen som avgör hur det går sade någon och jag nickade instämmande. Vissa dagar är många trevliga och andra dagar vägrar många fastän man låter trevlig. Jag tror att tonfallet påverkar hur det går. Ett glatt tonfall och fler ställer upp. Efter 20 minuters rast fortsatte jag att ringa. Under samtalets gång frågade vi anställda stundtals varandra hur det gick. Det brukar vara på det sättet. Kl tre gick tyvärr telefonerna i sönder. Det händer ibland att det blir tekniskt fel. Vi lyckades få igång dem igen. Kl slog fyra och arbetsdagen var slut. Trevlig helg sade jag innan jag gick iväg.






Copyright ©2008 Ibis Innovation
All rights reserved